lördag 19 september 2015

Storbryggerierna pressas av mikrobryggerierna.

Utveckling av antalet bryggerier i USA under drygt hundra år.
Utvecklingen i bryggeribranschen har varit tydlig i flera år. Ölkonsumtionen ökar och starkspritskonsumtionen minskar. Men ökningen står till stor del de små mikrobryggerierna för. Mikrobryggerierna ökar starkt i antal och tar marknad från de stora bryggerierna. Går vi tillbaka några årtionden så hade de stora köpt upp de små under decennier.

Kulmen,  eller botten (i flaskan. Och i kvalitet) hur man nu vill se det, nåddes runt 1980. USA hade då bara 89 bryggerier och Sverige 8. Idag är motsvarande siffra 2500 resp 180 st. Se bilden ovan som visar utvecklingen i USA. Den svenska utvecklingen är i stort sett densamma om än en 10-potens mindre.

Samma utveckling som skett för vin sker nu alltså för öl. En stor stark dvs den klassiska ful-ölen går knappast att få tag på i en bar eller pub med självaktning idag. Det ska vara Ale, IPA eller APA med särskilda humlesorter eller andra varianter som poppar upp på marknaden. En kräsen konsument styr
Stor stark. Snart ett minne blott
alltmer.
Ryssland subventionerar ölbryggerierna för at få bukt med vodka-drickandet. Och mikrobryggerierna växer upp som svampar.
De stora brygg-industrierna har alltmer rationaliserat produktionen och numera kan man räkna med att deras öl innehåller en hel del onyttigheter i form av glykossirap, GMO-grödor m.m. av rationaliseringsskäl. Dessutom diverse kemikalier som blandats in för att dölja oönskade restprodukter och smaker vid en alltför snabb och "rationell" bryggning.

De två jättarna i Norden; Carlsberg och Spendrups försöker möta konkurrensen från de små med diverse marknadsmässiga trix.
Spendrups har blåst liv i gamla varumärken; Wisby Bryggeri och Melleruds Bryggeri. Men någon bryggning på de två orterna finns inte.
Carlsberg har satsat på Nya Carnegie men har flera delägare för att det inte ska var helt uppenbart att de står bakom.

Aktuell är den stora förestående affären där världens största bryggeri, Anheuser-Busch Inbev förväntas köpa upp världstvåan SAB-Miller.
Att möta konkurrensen från de tusentals små mikrobryggerierna genom att försöka bli ännu större ser väl inte ut som ett särskilt smart drag.
Men som vanligt när det gäller börsbolagens affärer är det inte marknadsmässiga skäl.
Enligt analytiker är ett uppköp svårligen motiverat av många skäl.
http://www.marketwatch.com

Det finns dock ett annat tungt vägande skäl, som i de flesta affärer av den här digniteten:
http://www.affarsvarlden.se
Miljardregnet över aktieägarna och då särskilt ledningen som sitter med både optioner och aktier.
Därmed saken avgjord.

/Trendspaning X