torsdag 24 september 2015

Barnslig strategi

Att tänka strategiskt är att fundera ut hur vi ska bete oss, hur vi ska agera för att ta oss dit vi vill komma och uppnå våra mål, vilka de än må vara, privat eller i arbetslivet.

Att ha en unik idé, produkt, tjänst eller sig själv (som ju alltid är unik), räcker inte. Om inte strategin är den rätta för att nå ut med den eller dig. Och det har med konkurrens och utbud att göra.

Det som avgör om du lyckas nå målet, beror sällan eller snarare extremsällan på själva innehållet (som alltid måste vara outstanding annars är du inte ens med på banan) utan på HUR innehållet förs fram, HUR det är paketerat och HUR ett antal ytterligare faktorer görs.

Idag finns det mesta i överflöd och överutbud i övermåtta. Oändlig valfrihet som vi inte ens orkar hantera, oändligt stort mediabrus som vi inte orkar ta till oss. Hur tar man sig fram i allt detta?

I detta överutbud finns det även ett överutbud av lätt och billigt nåbara potentiella kunder, kollegor och vänner. Bara du har rätt grej och får ut den via rätt kanal och i rätt sammanhang.
Med de rätta taktiska stegen. (Taktik är strategi uppdelat i små steg.)

Och vilka de rätta stegen är finns det inte ens en mall för. En framgångsrik strategi i ett sammanhang är oftast en engångsartikel. När någon lyckats med sin strategi så är den ofta förbrukad och oanvändbar för alla andra. Nyhetsvärde, unikitet och allt annan som bygger upp varumärke och image fungerar bara en gång. Kopiering fungerar inte, Best practice fungerar inte, benchmarking är värdelöst och en gammal sanning blir väldigt snabbt en före detta.

Som tur är har vi alla tillgång till en training camp som är helt gratis och tillgänglig dygnet runt; sociala media. Absolut inget nytt men grejen är att de unga numera växer upp med sociala media. Och för att synas i det bruset krävs det i högsta grad ett strategiskt tänk. Vilket de snabbt lär sig.

De unga generationerna får därför med sig strategiskt och taktiskt beteende från barnsben. Det är ingen slump att ex.vis de mest framgångsrika bloggarna (ekonomisk framgång inkluderad) är minus 30.
En normativ 13-åring är idag i det närmaste expert på någon form av social media och troligen även något speciellt och smalt ämne. Och det bästa: bygger upp en intuitiv förmåga för vilken stretegi som för tillfället är den rätta.

När fakta och regler saknas, då är det intuition och känsla som gäller.

Livsscykeln på vilka ämnen och vilka sociala media som gäller är också extremt kort i de yngre åren. Det som gavs 100% engagemang förra månaden är helt borta nästa månad. Eller nästa vecka. Förändringsförmågan tränas m a o till toppnivå.

Ledare och medarbetare som är strategiska, förstår vikten av att snabbt kan känna av strömningar i olika sammanhang och är bekväma med snabba och ständiga förändringar, de är en bristvara idag.

Framöver får vi in dessa nya generationer på arbetsmarknaden som i alla situationer (inte bara i sociala media) tänker strategiskt och vågar tänka nytt för att snabbt kunna reagera på förändringar.

Det blir en högst välkommen tillgång i näringsliv och samhälle och en konkurrensfaktor utan dess like.

/Trendspaning X