tisdag 26 februari 2008

e-handel hotar butikskedjor

e-handeln 2007 omsatte i Sverige 17.7 miljarder.
Bedömare anser att ökningen kommer att fortsätta och att marknadsandelar kapas från de traditionella butikerna. Troligen i första hand de stora kedjorna.
Det är rimligt att anta att detta kommer att ställa krav på butikernas utveckling. Alltmer personlig service, bättre logistik och troligen också alltfler kombinerade handelsföretag med butik OCH e-handel.
Att skaffa en e-butik idag kostar mycket lite och det finns en rad lättanvända webbaserade lösningar att abonnera på med färdiga betallösningar, lagerfunktioner m.m. m.m.
Ett exempel på en sådan tjänst finns på: www.fortnox.se
Det är alltså lätt för den enskilda fristående butiken att komma igång med försäljning på nätet.
Värre är det för de större butikskedjorna som måste integrera sina affärssystem med e-handelslösningen. Är dessutom kedjan en franchise-kedja eller liknande uppstår även affärsmässiga problem där franchise-givaren konkurrerar med sina franchise-tagare
Samordnade inköp som tidigare varit den största anledningen till att organisera butikskedjor gäller inte heller längre. I stort sett alla varor kan köpas direkt från leverantör eller grossist någonstans i världen.

Läs mer statistik om e-handel på www.hui.se

/Trendspaning X