lördag 6 december 2014

e-handeln utmanar matvaru-oligopolet

Att vi har ett oligopol inom dagligvaruhandeln i Sverige har gjort att kvalitet och (framförallt) ekologisk mat fått stå tillbaka under många år. Ett oligopol som bestått av Coop, Axfood (Willys och Hemköp) samt ICA.

Jonas Kjellberg, Gourmetdirekt,
utmanar dagligvarubranschen
I övriga Europa, bl.a. Tyskland, Italien och Frankrike har utvecklingen kommit mycket längre vad gäller bl.a. ekologisk mat och tillgängligheten för närproducerad mat. När tyska Lidl kom in i Sverige blev det högljudda protester och en intensiv lobbyverksamhet tog fart. Lidl är med tyska mått mätt en lågkvalitativ kedja. I Sverige utmanar de sina konkurrenter med kvalitet. Allting är med andra ord relativt. De har dessutom alltmer både ekologisk och svensk mat i sitt sortiment. Det öppnar också upp möjligheter för de lite mindre matproducenterna då det finns en alternativ kund utanför oligopolet. Lidl har int eheller strategin at tha fullsortiment året om utan överraskar sina kunder med säsongsvaror. Vilket är regel nere i Europa.

Oligopolet har haft makten över försäljningen, dvs butikerna men även distributionen till försäljningsställena. Nu utmanas båda dessa maktpositioner även av e-handeln.
Linas matkasse och Bra Mat Hemma är två aktörer som utmanar med direktleveranser hem till dörren.

Ytterligare en spelare dyker nu upp: Gourmetdirekt. Deras idé är att distribuera direkt från bonden till konsumenten dvs kapa bort onödiga och fördyrande mellanhänder.

Gourmetdirekt: natmat-direkt-fran-bonde-till-kund/

Små oberoende distributionsföretag ser också sin chans i den förändring som nu sker.
Det handlar alltså om ett glapp mellan vad konsumenten vill ha och vad utbudet är. I ett sådant glapp finns det alltid affärsmöjligheter. De stora aktörerna är dock ofta alltför trögrörliga för att fånga upp de möjligheterna.

/Trendspaning X