måndag 29 december 2014

Trender inför 2015

Konsumtion
Färre prylar men dyrare och högre kvalitet.
Mer mat och dryck, mindre prylar.
Ekologiskt och närproducerat får ett kommersiellt genombrott. Genuint, historia, kvalitet, personligt, hantverk, känsla, relation, lokalt.  Konsumenttrycket ökar för hållbarhet och miljö. Alternativa distributionskanaler utvecklas, bl.a. drivet av e-handeln men även för fysiska försäljningsställen. Dagligvaru-oligopolet bryts långsamt, inte minst pga. Lidl och Netto som blir alltmer framgångsrika och ses nu som ett kvalitativt alternativt med ekologiska och svenskproducerade varor. Dagligvaruhandel resp. detaljhandeln ligger i bakvatten medan de små entreprenörsdrivna företagen får allt bättre förutsättningar.

Arbetsmarknad
Trenden med färre fasta anställningar och fler visstidsanställningar fortsätter. UtLASningen fortsätter. Särskilt inom offentligheten. Bemanningsföretagen ökar. B-lagen på arbetsplatserna ökar pga det. Allt tuffare för ungdomar att få jobb. Instegsåldern på arbetsmarknaden fortsätter öka.
Problemet ligger långt ner på den politiska agendan. En stark påtryckningspart saknas (jmf med PRO).
De unga kommer inte in i det sk. trygghetssystemet, även andra svaga grupper, handikappade, fd långtidssjukskrivna hamnar utanför.
Allt senare insteg i arbetsliv och vuxenliv gör också att konsumtionskraften minskar i samma takt vilket leder till sämre tillväxt . En allt mindre elitistisk skara i systemet bär upp arbetsmarknaden där trycket på prestation ökar succesivt.

Entreprenörskap och företagande
Positivt är att entreprenörskapet ökar pga ovanstående. Entreprenörskap är en grundläggande överlevnadssstrategi. De unga generationerna ser inte längre en fast anställning som en rimlig möjlighet. Trots genomsnittligt allt högre utbildningsnivåer. Kombinerat med att de unga generationerna växt upp i valfrihet gör att de också gärna väljer andra former än de traditionella anställningsformerna, ex.vis eget företagande eller att flytta utomlands där det finns bättre förutsättningar. Även om det fanns fasta jobb skulle det kanske ändå bli andra val.
Lärlingssystem lyser också med sin frånvaro i Sverige. De svaga i de unga generationerna offras medan de starka alltid klarar sig och faktiskt finner fler möjligheter än vad det svenska folkhemmet hade att erbjuda.
Toppkrafterna tar en annan väg ut på marknaden än in i etablerade företag och därmed sker på sikt en strukturomvandling i näringslivet. Små företag tar mark från de stora som inte har tillräcklig flexibilitet och en åldrande ledning (eller snarare fat-and-happy) utan förmåga eller vilja till nytänk.
Produktlivscyklerna kortas ner alltmer pg.a. överutbud och därmed allt kräsnare konsumenter, vilket kräver alltmer flexibla företag. Instegströskeln på marknaden för ett nytt företag blir allt lägre pga internet, snabb teknikutveckling och därmed allt billigare teknik.

Marknad & Sälj
Framgångsrik marknadsföring och försäljning blir allt viktigare. Det räcker inte långt med bra produkter eller tjänster. Överutbud och hård konkurrens ger allt högre genomsnittlig kvalitet på produkter och tjänster. Låg kvalitet till låga priser eller hög kvalitet till höga priser är inte alternativen.
Outlet-trenden bidrar till låga priser på hög kvalitet eller åtminstone välkända varumärken.
Marknadsföring och försäljning avgör "rejset" på marknaden, inte produktegenskaper.
Marknadsföringen flyttar alltmer till digitala media och där halkar etablerade företag efter. Nya företag startas av unga generationer som växt upp med internet. De kan börja på ruta noll och utmana med helt andra affärsmodeller. Eftersom de unga inte bjuds in i de gamla företagen finns inte heller alternativet att bidra med utveckling av dem. De nya tar över på en marknad som alltmer befolkas av unga eftersom de gamla rent naturligt dör undan successivt (paradigmskiften drivs ofta av generationsväxlingar).
Försäljning blir också alltmer relationsbaserad. Att använda de gamla säljtricksen går inte, det har telefonsäljarna sett till. Det gäller istället att bygga relationer, befinna sig i rätt nätverk, att befinna sig på rätt ställe vid rätt tillfälle, just när kunden kommer på att han/hon behöver ha tjänsten eller produkten. Sluta sälja och istället bli köpbar. De byråkratiska inköparnas makt minskar. Allt lättare att nå nya kundgrupper utan höga kostnader, ofta helt gratis. Traditionell reklam minskar drastiskt, trolgen rena reklambyråslakten under 2015. Likaså inom de gamla mediakanalerna, framförallt TV, och då främst den reklamfinansierade. Men först när reklamköparna inser att utfallet inte är effektivt.

Ledarskap
De unga generationernas sociala kompetens är avsevärt högre än de äldre generationerna bl.a. eftersom de diskuterat värdegrundfrågor redan i 6-årsgruppen. Psykologi har stått på schemat redan i högstadiet. Dokusåpor, amerikanska sit-coms med övertydliga stereotyper samt en barndom med Dr Phil på TV har också satt sina spår i medvetenheten om mänskliga beteenden.
De gamla ledarskapsstilarna i mer primitiva former går helt enkelt inte hem längre. Den auktoritära chefen lyssnar ingen på men får istället snabbt sin diagnos ställd av en 25 år yngre "underlydande". Något som den 25 år yngre "underlydande" inte alls anser sig vara (dvs underlydande).

Tid och fritid
Livspusslets tid är räknad. Det började med 5 kg:s kalendrar på 80-talet då det var status att ha den helt fullbokad. Att vara eftertraktad och behövd var status. De negativa effekterna av detta kom ett antal år senare, utbrändhetstrenden (en trend även om de som drabbades faktiskt blev allvarligt sjuka). En ny trend på väg är att det motsatta blir status. Att ha kontroll på sin tid och inte låta sig styras. Det finns alltid tid, redan i eftermiddag. Den som vill vara konkurrenskraftig måste vara flexibel. Den som har en ledig tid i sin kalender först om tre veckor är inte flexibel.
När "alla" har varit i Thailand på semester blir det status att INTE åka utomlands (hänger också ihop med hållbarhetstrenden) och istället semestra  hemma. Slow food, ekologisk närproducerad mat, yoga, spa, hälso- och motionstrenden hänger ihop med den trenden. En börs-VD med självaktning (och med ambition att få ett personligt reportage i Dagens Industri) ska ha varit utbränd men ska nu springa New York Marathon för tredje gången. Dessutom gjort klassikern. En kombination av hård cross-fit-träning och avslappnande yoga-pass och annan mental träning, med fördel också en personlig coach.

Politik
Regeringskrisen kommer att leda in Sverige i ett politiskt vakuum åtminstone under det närmaste halvåret. Lägger man till tiden för valrörelsen så kommer den proaktiva politiken dvs reella beslut i riksdagen att gå på sparlåga sammanlagt i över ett år.
Beslut som borde tas kommer inte till stånd. Även om man nu lanserat en slags konsensuspolitik kommer det ändå att ta lång tid eller kanske i värsta fall lägga en våt filt över realpolitiken.
Politiken blir alltmer en bransch som man kan göra karriär i. Därför blir makt och position viktig och därmed uppstår ett kollegialt tryck i branschen som eliminerar ideologiska ambitioner.
Politikerföraktet ökar liksom vänskapskorruptionen, inte minst på kommunal nivå bl.a. då det drar till sig andra typer av människor än de som har en ideologisk bas att utgå ifrån.
Alltmer work-arounds ute i verkligheten kommer därför att utvecklas för att få samhället att fungera. Konsekvensen blir att benägenheten till civil olydnad ökar, liksom egna initiativ för att lösa det praktiska vardagliga.
Allmänheten inser m a o att det inte går att lita på politiken som sådan, oavsett politisk åsikt. Det leder till ökade initiativ utanför offentligheten eftersom vi alltmer måste förlita oss till varandra för att få ett fungerande samhälle. Mer välgörenhet, ideellt arbete, frivilligorganisationer m.m.
Vi inser alltmer att en nation, även den svenska, fungerar trots politikerna och tack vare befolkningen.

/Trendspaning X