söndag 26 januari 2014

Att kopiera är inte kreativt

Kinas tillväxt bromsar in. Inga träd växer till himlen inte ens i ett land som under många år upplevt en fantastisk utveckling.
Ser man tillbaka på orsakerna till deras tillväxt så är det den billiga arbetskraften kombinerat med förmågan att kopiera vad andra hittat på som varit starkt bidragande. Fördedlarna med en diktatur är också att det går at driva en ensidig utvecklingslinje utan att någon kan opponera sig. Kineserna är också drivna affärsmän sedan tusentals år tillbaka.
Det som gör att utvecklingen av deras ekonomi nu ser ut att bromsa anses främst bero på att arbetskraften inte längre är lika billig. Ökad konsumtion (som driver ekonomin) kräver ökad levnadsstandard som kräver ökad inkomst. Beräkningar visar att produktionskostnaden i Kina kommer att vara i paritet med USA år 2016. Medan kineserna har konkurrerat med låga löner har Europa och USA satsat hårt på automatisering och effektivisering. När löneskillnaderna minskar blir detta till en än större fördel.

Men det finns fler orsaker. Ökad konkurrens leder till krav på nya produkter och tjänster. Att kopiera är en sak men att vara kreativ är något annat. Här har Kina en väg att gå. Kombinerat med att det är brist på ledare i Kinas näringsliv gör allt detta till en hämmande effekt. Kina har svårt att ta fram helt egna produkter och egna varumärken, något som krävs på världsmarknaden. Men som vi har sett tidigare så kan all möjlig utveckling gå snabbt hos dem.
Det som nu märks tydligt är erbjudanden från kinesiska företag med välfylld kassa, om joint venture där de söker efter mindre företag, inte minst i Europa och Sverige, med egna produkter och varumärken som kan växlas upp på såväl den inhemska marknaden som världsmarknaden. Möjlighet för de små och kanske hot för de stora.
För tillfället så lär västvärldens tillverkande industri ha ett andrum något år framåt. Som det gäller att utnyttja.

/Trendspaning X

Tsunami i detaljhandeln 2014

                                                                                                                                                                En konsumerande medelklass är numera ett lands
viktigaste faktor för tillväxt idag. Det har också
gjort att detaljhandeln växt konstant under många år. När det går bra för lätt är det lätt att bli "fat and happy".
Det var först 2008 som vi kunde se en vikande trend, då beroende på världskonjunkturen. Nu kommer den andra vågen men inte på grund av konjunktur utan snarare ändrat konsumtions-beteende. En stadigt ökande e-handel är starkt bidragande. Samtidigt som den ökat har de fysiska butikerna förmått att utveckla sig i takt med allt kräsnare konsumenter. Om den fysiska butiken inte erbjuder något mervärde jämfört med att sitta hemma i soffan och shoppa, varför då gå dit överhuvudtaget?


Julhandeln 2013 i USA var en stor besvikelse för detaljhandeln. En markant nedgång i antalet fysiska besök i butikerna. Och därmed försäljning. Det har bl.a. utlöst ett formligt rabattkrig för att överhuvudtaget bli av med lagren.
Nu drar massiva nedläggningar av butiker igång. Det är de stora kedjorna som har stora problem. Framförallt stormarknader i externa shoppingcenter. JC Penney, Sears, Target och de flesta andra stora kedjorna har lönsamhetsproblem, aktiekurserna ligger på bottennoteringar. Alla har aviserat stängning av 100-tals butiker över hela USA.

A tsunami of store closing expected

Men Sverige är inte USA. Vad gäller riktigt stora kedjor med stora butiker såsom Walmart m.fl. så har vi inte riktigt samma struktur. Men å andra sidan är svensk detaljhandel i klass med USA vad gäller kedjebutikernas dominans generellt sett. Fristående butiker har under många år stängts ner succesivt. Konsumtionstrenderna i USA brukar också komma till Sverige inom något år. Vi är mer amerikaniserade i vår livsstil än vad vi kanske tror.
Det är alltså inte konjunkturen, det är den uttråkade konsumenten som ändrar köpbeteende. Även i Sverige. Tråkiga likformiga kedjebutiker attraherar inte lika lätt längre. Vi vill ha personlighet, mänsklig värme, upplevelse.... Annars blir det nätet hemma i soffan. I Sverige kan vi se en tydlig trend. Alltfler små fristående butiker, dessutom i små orter, säljer allt bättre. Det är en upplevelse att åka till Sunne och shoppa kläder hos Shangri La eller Garderob. Båda fristående butiker som även har en e-handels-sajt, drivna av hängivna entreprenörer.
Flera stora kedjor har säkert förmågan att ändra sin strategi för att attrahera konsumenten men långt i från alla kommer att klara av det. Problemet för dem är att konsumenten vill ha en personlig relation i sitt shoppande. En anonym kedja med riskkapitalister som ägare har svårt att möta det kravet. Stor är inte alltid stark.

/Trendspaning X


söndag 8 december 2013

Hacktivism - motmedel mot korruption?

Det löst organiserade hackernätverket Anonymous dyker upp allt oftare. Hackers har ju normalt rykte om sig att hacka sig in i servrar mest för att förstöra, en sport att knäcka de olika säkerhetssystemen. Anonymous har utvecklats i en annan riktning: avslöja korruption och maktmissbruk.
De har angripit allt ifrån scientologerna till Nordkorea. Det som gett extra stor uppmärksamhet är två våldtäktsfall i två olika småstäder i USA. I de båda snarlika fallen var det spelare i stadens fotbollslag som våldtog underåriga flickor. Gruppvåldtäkter som filmades. Spelarna var söner till det lokala etablissemanget varför det hela sopades under mattan. Bevis försvann och åtalen las ner i "brist på bevis". Mamman till en av de 14-åriga våldtäktsoffren gav sig inte utan protesterade och anmälde igen. Hon blev då plötsligt av med sitt jobb och hennes hus brann av oklara orsaker ner. Anomymous hackade i bägge fallen, sig in i polisens och rättsväsendets databaser och fann en hel del material som de publicerade på olika sätt. Bl.a. hackade de sig in på fotbollslagets hemsida och la ut en film som en av spelarna hade filmat under själva våldtäkten. Det ledde till slut till åtal och ett straff på mellan 1-2 år för de inblandade. Hackern som hackat sig in på fotbollslagets hemsida aavslöjades också och riskerar 10 års fängelse för det dådet!

http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/jun/12/steubenville-tangled-web-injustice

http://www.xojane.com/it-happened-to-me/daisy-coleman-maryville-rape

Helt klart är myndigheterna rädda för hacktivismen. Det går inte längre att sopa saker under mattan lika lätt. Samhället blir alltmer transparent men de som har den officiella makten står inte för den transparensen. Demokratiska system ger ingen garanti för att makt inte missbrukas. Vilket knappast är en nyhet. Det som är intressant är hur hacktivismen kommer att ändra spelreglerna framöver.

/Trendspaning X

söndag 1 december 2013

Stordrift = stor risk

En ödesdiger komponent i 2,6 miljoner bilar
Volkswagen tvingas kalla tillbaka 2,6 miljoner bilar pga brister i växellådan. Stora kostnader för själva arbetet men troligen skadas varumärkets image betydligt vilket på sikt ger än större kostnader jämförelsevis.

Ett stort företag som säljer stora volymer av sina produkter har fördelen att kunna effektivisera produktionen, pressa priserna hos underleverantörerna tack vare volymerna samt standardisera många av de ingående komponenterna i de olika modellerna eller varianterna. Med andra ord rejäla stordriftsfördelar som en liten tillverkare har svårt att matcha.

Men det innebär också enorma risker. Med de standardiserade komponenterna kan också standardiserade felaktigheter följa med på köpet.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131114/volkswagen-aterkallar-26-miljoner-bilar

Ett annat liknande exempel var H&M som för ett antal år sedan gjorde grova felbedömningar i sin sommarkollektion vilket ledde till försäljningsras. Stordrift går lätt på tvärs mot lokal anpassning och snabba omställningar när en kollektion inte faller kunderna i smaken.
Konkurrenten Inditex (bl.a. butikskedjorna Zara och Massimo Dutti) gör på sätt och vis tvärtom. De har mängder med små underleverantörer som producerar begränsade mängder av varje plagg. Därför blir utbudet i butikerna väldigt olika. Ibland finns bara enstaka plagg i enstaka storlekar. De blir därför mindre känsliga för felsatsningar, kvalitetsbrister från underleverantörerna och floppar i bedömningen av trender på de lokala marknaderna. De behöver inte ta kostnaden för stora osäljbara lager av enstaka kollektioner.

Överhuvudtaget blir det allt svårare att åstadkomma stordriftsfördelar på en marknad med kräsna konsumenter som ändrar sina köpbeteenden snabbt och som alltmer kräver unika produkter. Instegskostnaden blir också allt lägre i allt fler branscher vilket öppnar möjligheter för snabbrörliga entreprenörer som är närmare kunden än de stora koncernerna.
Vem kunde för ett antal år sedan ens drömma om att starta ett godisvarumärke när de stora aktörerna köpte upp varandra och närmade sig en oligopolliknande marknad. (Leaf, Cloetta, Fazer).
Nu har Renee Voltaire lyckats göra det omöjliga, snabbt komma upp på banan och ta plats i dagligvaruhandeln. Apropå den branschen, dagligvaruhandeln, så kommer det säkert hända en del där framöver. En bransch som i Sverige med tre dominerande spelare (ICA, Coop, Axfood) mer eller mindre delat upp marknaden mellan sig.

/Trendspaning X

måndag 16 september 2013

Styrelsen förlegad?

I en global konkurrens med snabb kommunikation och ett överutbud av det mesta, vilket i sin tur ger kräsna kunder, krävs det av företagen att snabbt agera på en allt snabbare förändringstakt, bl.a. pga. teknikutvecklingen.

En styrelse av traditionellt snitt ska ju ta beslut om för organisationen eller företaget avgörande frågor. Normen brukar vara fyra styrelsemöten per år. Styrelsens ansvar regleras också i aktiebolagslagen, reviderad senast 2005.
Undersökningar visar att företag med en styrelse med externa styrelseledamöter (och aktiva får vi anta) har bättre utveckling än de som inte har en sådan. Men.... Det ska tilläggas att den jämförelsen gjorts framförallt i mindre bolag där alternativet mer eller mindre var inget styrelsearbetet alls.
Att få in kvinnor i bolagsstyrelserna har visat sig svårt och röster om tvångskvotering hörs då och då.

Logik 1: På fyra styrelsemöten per år ska en extern styrelse fatta beslut som är avgörande för företaget. Det innebär en gång per kvartal. Detta i en allt snabbare förändringstakt.

Logik 2: Systemet med styrelse och VD har många år på nacken. Det uppstod i samband med industrialismen som byggdes upp med hierarkiska system. Att de som byggde upp det hela var män kan vi nog konstatera utan närmare efterforskning.

Logik 3: Med ständigt nya marknadsmässiga spelregler på marknaden där känsla för  trender och intuition blir allt viktigare ska hierarkiska företag ta beslut som ökar konkurrenskraften eller åtminstone bibehåller den.

Logik 4: Genom kvotering ska kvinnor hjälpas in i ett patriarkat som utformats av män för män där det är en klar fördel att vara alfa-hanne.

Logik 5: Om man generaliserar generationsmässigt kan man se en tendens från 70-talisterna och yngre att karriär i hierarkier med titlar som belöning inte är livets mening.

Steve Jobs var känd för att aldrig utföra marknadsundersökningar, Han gick istället på intuition och kreativitet vilket visade sig ganska framgångsrikt. När han nu är borta har Apple det inte lika lätt längre.

Intuition och kreativitet passar helt enkelt inte in i hierarkiska system där maktstrukturer är normen.

Konklusion: Behövs det ett helt annat sätt att leda företag och organisationer som är mer i takt med kraven på marknaden, mer effektivt för snabbare beslut och närmare marknaden och sist men inte minst som attraherar båda könen samt de unga generationerna???

Ytterligare trendsignaler visar i samma riktning. Allt svårare för de stora bolagen att förändra sig i takt med marknaden och visa lönsamhet. De berömda synergieffekterna vid fusioner och bolagsköp blir alltmer sällsynta. Allt svårare att kombinera börsens spelregler med spelreglerna på marknaden. Allt fler stora bolag med styrelseproffs med höga arvoden som gör grova misstag, missar starka signaler på marknaden och ibland även blundar för oegentligheter m.m.

Räkna med att förutsättningarna för ledningen av bolag och organisationer kommer att ändra sig. Många företag kommer därför att slås ut eftersom hierarkier bygger på maktstrukturer som ofta är svåra att rubba. Tills det är för sent.

/Trendspaning X

söndag 15 september 2013

En trend - logisk eller ologisk?

Är en trend alltid en förändring till det bättre. En logisk utveckling som ställer saker till rätta i takt med tiden? För vissa eller i vissa fall kan det visst vara så. Det är snarare en fråga om olika perspektiv och olika intressen och maktstrukturer i samhället som antingen gynnas eller missgynnas av en trend. När en trend blir stark slår också pendeln starkt åt det ena hållet. Intressegrupper som har fördel av trenden försöker på alla sätt förstärka den. När kapitalet, såväl privat som offentligt, letar sig till trenden stärks den ytterligare. I Sverige med ett begränsat media-landskap och en stark sekularisering leder offentlig makt och kapital ofta till den starkaste förstärkningen av trenderna , då naturligt i politiskt betingade frågor. De trender som påverkas på det sättet handlar framförallt om värderingar och sociologiska strömningar i samhället.
Allt detta leder till tolkningsföreträden för vissa grupper eller intressen som senare, i ett historiskt perspektiv kommer att te sig helt vettlösa.

Ett exempel på detta är följande utdrag ur 1976 års sexualbrottsutredning:

”Begreppet våldtäkt bör avskaffas utom för de grövsta fallen. Offrets beteende bör beaktas.”
”Sexuella övergrepp mot barn tycks inte ha någon skadlig effekt”

Det hela ansågs då som politiskt korrekt och logiskt, grundat på dåtidens kloka expertutlåtanden. Otänkbart idag.

Ett sätt att ta reda på vad som kommer att ses vettlöst i framtiden är att finna de frågor i samhället som är tabu och vi absolut inte får skämta om. 
Viss humor med starka inslag av satir påvisar också tidigt strömningar i samhället som kommer att te sig felaktiga längre fram. Satiren ligger tidigt ute (om inte så är det inte satir) för att avslöja vissa trender som skapat ex.vis tolkningsföreträden.

Serietecknaren Tony Cronstams "Elvis" (ovan) vågar sätta fingret på många känsliga frågor. Likaså Lina Neidestams "Zelda".

Fundera på vilka politiskt korrekta värderingar vi har i samhället idag som om 25-30 år (eller tidigare) kommer att ses som helt horribla? Eller i bästa fall bara löjliga.

/Trendspaning X

torsdag 5 september 2013

Local mesh - teknisk lösning för att komma förbi NSA:s avlyssning på nätet

Village Telco, Sydafrika
Det finns lösningar på de flesta problem. Den som trodde att nu är friheten på nätet slut och att statsmakterna har kontroll över allt vi gör på nätet kan andas ut. Snarare tvärtom framöver. Själva grunden i Internet är till sin karaktär en fysisk företeelse, ett antal kablar och andra kommunikationslänkar som breder ut sig över världen. Det är den sista kilometern som internetleverantörerna (ISP) har kontroll över. De som ser till att du får en anslutning mellan det stora Internet in i ditt hem. Det är också de som statsmakterna kan kontrollera, det är de som Mubarak och Assad beordrade att stänga av internet för att hindra folket från att kommunicera och därmed organisera protestaktioner.
Nu dyker alltfler sk "local meshes" upp. Enkla billiga lösningar som tillhandahålls gratis av privatpersoner, organisationer, entusiaster eller små företag, som man kan ansluta till och därmed komma ut på nätet via. Att bli en ISP, Internet Service Provider blir således en möjlighet för många, inte bara ett fåtal stora aktörer.

http://www.motherjones.com/politics/2013/08/mesh-internet-privacy-nsa-isp

NSA har också agerat kraftfullt för att försöka stoppa friheten på nätet. Företaget Lavabit tvingades nyligen att stänga sin tjänst för krypterad e-post troligen eftersom NSA inte kunde komma åt och läsa den. Ägaren har också pressats till tystnad och kan inte officiellt ge en förklaring till varför tjänsten stängts ner.
http://lavabit.com/

Den här trenden tog sin början inte i och med avslöjandet om NSA:s avlyssning utan det faktum att de stora ISP-företagen struntade i de fattiga länderna och glesbygderna. Därmed öppnades fältet för mindre aktörer som agerar på mer eller mindre frivillig eller småskalig kommersiell basis.

/Trendspaning X