tisdag 4 januari 2011

Distansutbildning - trögt i Europa/USA men lösning för Kina?

Kinas enorma befolkning vill alla ta del av det ökande välståndet i landet. Det kräver också gigantiska utbildningsinsatser. Att bygga upp en traditionell infrastruktur för det tar tid och bristande utbildningssystem bedöms bli hämmande för tillväxten i landet. Lösningen kan vara interaktiv distansutbildning som också löser problemet med landets storlek och därmed enorma avstånd.
Distansutbilding och interaktiv utbildning har dock inte tagit fart i västvärlden så som det förutspåtts. En orsak kan vara att skolväsendet i de sk utvecklade länderna redan har sörjt för de grundläggande kunskaperna dvs räkna, läsa och skriva. De mer subtila kunskaperna som handlar om förståelse, analys och slutsatser låter sig inte läras ut på ett mekanistiskt sätt. Det kräver mer kommunikation i form av resonemang och diskussion i grupp.
När det gäller högre utbildningar är de förvärvade faktiska kunskaperna inte alltid det viktigaste. Det handlar också om att gå på de "rätta" skolorna, som i sig är meriterande, men framförallt för att etablera de rätta kontakterna för det kommande yrkeslivet. Att upprätthålla kontakten med ett antal kompisar från tiden vid Stanford är avsevärt viktigare än att vara vass på diverse ekonomiska teorier. Det har också kineser m fl. insett och satsar därför stort på att studera utomlands. Amerikanska universitet utexaminerar ca 45000 filosofie doktorer per år varav en tredjedel är utländska. Största ökningen ämnesmässigt är inom teknik och IT.
/Trendspaning X