måndag 3 januari 2011

Sociala media: hype på kort sikt, hjälpmedel på lång sikt

Effekten av nya IT-verktyg har en tendens att övervärderas på kort sikt och undervärderas på lång sikt. Dessutom kommer larmrapporterna om vilka faror ny teknik kan medföra.

All uppmärksamhet kring sociala media visar samma mönster. Larmrapporter om att de unga generationerna kommer att bli allt mindre skrivkunniga, att vi isolerar oss och ersätter fysiska möten med sociala media osv.
På kort sikt kommer troligen inte sociala media att ha någon större inverkan på våra sociala liv. Efter den första hypen brukar många tröttna och ser inte vitsen med den aktuella tekniken. Det tar m a o ett tag att finna fram till hur ny teknik kan användas.
På lång sikt kan dock sociala media (om än kanske inte i dagens form som ex.vis Facebook, Twitter m.fl.) komma att bli ett viktigt verktyg. Vi har ett antal verktyg idag för att kommunicera i den mening att vi kan överföra meddelanden till varandra. De sociala verktygen som binder ihop relationer blir viktiga när samhället blir alltmer nätverks- och relationsbaserat.
Det är i och med globaliseringen, alltmer via nätverk som värdefulla kontakter skapas, både personliga och i arbetslivet. Inget nytt, men i det svenska samhället som varit väl strukturerat med stark central styrning har de personliga informella kontaktnäten varit underordnade eller t o m ansetts politiskt inkorrekta eftersom samhällssystemen har stått för de sociala skyddsnäten.
Forskning visar att våra hjärnor klarar att hålla reda på maximalt ca 150 relationer. Med sociala medier lär siffran knappast kunna öka eftersom det handlar om samma mekanismer i hjärnan.
Att hålla reda på upp till 150 personer är dock en talang som en del är bättre på, en del sämre.
Liksom rättstavning eller att skriva läslig text. Tidigare var vi utlämnade till förmågan att skriva läslig handstil och kunskap om glosor. Nu fixar Word det med viss automatik. Tekniken stöder oss m a o.
Ett verktyg som hjälper oss att hålla reda på upp till 150 sociala kontakter kan få fler att bli bättre på den förmågan. När ett mindre antal kan hantera ett sådant verktyg framgångsrikt blir det ett konkurrensmedel, när många kan det blir det en nödvändighet.
/Trendspaning X