lördag 5 november 2011

Meningslösa utbildningar i media?









Utbildningssystemet i Sverige förmår inte försörja arbetsmarknaden med rätt kompetens. Fel sorts utbildningar, eleverna får välja mellan alltför glassiga utbildningar som inte leder till jobb. Samtidigt ropar marknaden efter mer traditionell kompetens. Kravet är också numera (vilket det inte var förr) att de unga ska vara fix och färdiga när de kommer ut på arbetsmarknaden. Ingen intern utbildning alltså. Förutom hos de framgångsrika företagen, ex.vis IKEA som utbildar alla anställda i deras affärsmodell.

Utbildning på gymnasienivå har alltmer blivit en allmänbildning om än med olika specialinriktning. Universitetskurserna leder inte heller till jobb. Ca 70% av alla universitets- och högskolestudenter får jobb inom rimlig tid efter avslutade studier.
Är det ett underbetyg till utbildningssystemet eller är det lika gärna ett underbetyg till arbetsmarknaden som inte förmår utnyttja nya kunskaper? Kunskaper som borde vara livsnödvändiga för att konkurrera på en global marknad. Med en ungdomsarbetslöshet på runt 30% är de unga med annan utbildning än inom traditionella ämnen, underrepresenterade i företag och organisationer. Vad får detta för konsekvenser? Innan IT-bubblan sprack var Sverige världens ledande IT-nation. Vi är nu akterseglade av både Turkiet och Estland. Med flera.
Men vad är då en meningslös utbildning? Mediautbildningarna får ofta kritik för att de inte leder till arbete då det finns inte tillräckligt många TV-kanaler (!). Media är dock lite mer än TV, radio och dagstidningar. Väldigt mycket mer. Och mer lär det bli. Allt som produceras och distribueras via internet ex.vis. Att sätta in papper i pärmar hör forntiden till. Information som varken kommer ut eller tas in.
Konkurrenskraft redan idag, men framförallt i framtiden är inte kvalitet, teknisk prestanda, pris osv. Det är förpassat till hygienfaktorer, de ska bara finnas annars är man inte ens med i leken. Konkurrenskraften ligger redan idag och framöver i förmågan att kommunicera, nätverka och skapa relationer, bygga image och förtroende. För att bygga upp och hantera tillräckligt många relationer så att en verksamhet blir lönsam behövs en del verktyg. Mediala och sociala sådana. Än har inte marknaden lärt sig utnyttja de verktyg som står till buds till fullo. Mycket pga traditionellt tänkande. Bättre nyttjande av alla mediala verktyg framöver kräver säkerligen ett generationsskifte på arbetsmarknaden. De generationer som växt upp med sociala media, Youtube, chat, SMS, bloggar osv. Det är dagens verktyg. Var säker på att dessa verktyg kommer att utvecklas, eller mer sannolikt, ersättas av nya med helt andra möjligheter som de äldre icke mediautbildade generationerna ens skulle kunna komma på. Där ligger konkurrenskraften.

/Trendspaning X